کوه آتش
از همــــــــــه جـــــــــــا
علمی - آموزشی
نگارش در تاريخ شنبه 2 مهر 1390برچسب:کوه,آتش, توسط سروش منتظری

در جاده رامهرمز به سمت رود زرد و در مسير خيجه و ماماتين بعد از روستاي گنبد لران، كوهي آتشين وجود دارد كه از گذشته‌هاي دور تا كنون شبانه روز مي‌سوخته است، مردم محلي به اين كوه «تشكوه» مي‌گويند.

 تشكوه در شرق شهرستان رامهرمز در فاصله ۶ كيلومتري روستاي ماماتين در جاده رامهرمز ــ ابوالفارس واقع شده است. به گفته كارشناسان زمين شناسي دليل شعله ور شدن آتش كوه گوگرد موجود در زمين و متصاعد شدن گاز طبيعي از عمق زمين به سطح است. گازهاي هيدركربوري از لايه‌هاي مختلف زمين عبور مي‌كنند و از هر درز و شكافي در سطح زمين به بيرون شعله ور مي‌شوند به طوري كه در شب نور سوختن اين گاز بيشتر ديده مي‌شود.

70130 771 عكس هايي شگفت انگيز از رامهرمز

روشني آتش اين كوه در تاريكي شب جلوه زيبايي به منطقه مي‌دهد به گونه‌اي كه تا به حال توانسته گردشگران زيادي را در ساعات شب به سوي خود بكشاند. مسئله قابل توجه براي گردشگران اين است كه در مجاورت اين آتش كوه به دليل وجود گاز متصاعد شده در هوا نمي‌توان آتش ديگري روشن كرد. جالب اين است كه گردشگران براي رسيدن به اين منطقه از مردم استان كمك مي‌گيرند چون هيچ تابلويي براي نشان دادن اين جاذبه گردشگري و نفتي خوزستان وجود ندارد.

70131 496 عكس هايي شگفت انگيز از رامهرمز
غير از تشكوه در نزديكي شهر صنعتي اميديه و منطقه آغاجاري نيز كوهي وجود دارد كه مردم محلي آن را كوه سوخته مي‌نامند. از لابه لاي خاك و سنگهاي كوه سوخته زبانه‌هاي آتش بيرون مي‌آيد و دود سياهي را راهي آسمان مي‌كند. اين دود باعث مي‌شود تا فضاي اطراف چشمه‌هاي آتش اين كوه نيز سياه رنگ به نظر برسد.

كوه سوخته كوچكتر از تشكوه است. رنگ سياه كوه آن را از سلسله جبال اطرافش مجزا كرده است. در قله كوه در اثر زمين لغزش يا رانش زمين شكاف عميقي وجود دارد كه دهانه اصلي خروج گاز بوده و آتش از درون آن شعله ور است.
70132 855 عكس هايي شگفت انگيز از رامهرمز

كوه سوخته اميديه به دليل شكل و شمايل ظاهري و آثار و شواهد هيدروكربوري در سطح زمين يك اثر ژئوتوريسمي ارزشمند و گرانبها در حوزه زمين شناسي است كه نه تنها براي زمين شناسان بلكه براي همه علاقمندان به طبيعت جذاب و ديدني به نظر مي‌رسد.

70133 415 عكس هايي شگفت انگيز از رامهرمز

تشكوه و كوه سوخته از نظر مباحث زمين شناسي بسيار با اهميت و مورد مطالعه كارشناسان اين حوزه است و اكنون تشكوه كه بيشتر در ميان مردم شهرت دارد به يكي از جاذبه‌هاي عجيب گردشگري استان خوزستان تبديل شده است.


نظرات شما عزیزان:

hamed
ساعت13:44---2 مهر 1390
سلام دادا
خوبی خدا قوت
خواستم بگم وب قشنگی داری
حال کردم
موفق باشی
یا حق


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 65
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1

Instagram